Klimatyzacja
Nasza firma zajmuje się serwisowaniem układów klimatyzacji. Zarówno zasilanych czynnikiem R134a oraz „nowym” R1234yf.
Czynnik R1234yf od kiedy?
„Nowy” czynnik został wprowadzony dyrektywą unijną nr 2006/40/WE, obowiązującą od dnia 01.01.2013 roku. Czynnik zaczęto wprowadzać na rynek znacznie wcześniej bo już w 2008 roku zaczęły się pojawiać samochody z układem klimatyzacji zasilanym czynnikiem R1234yf. Zgodnie z rozporządzeniem UE każdy samochód wyposażony w układ klimatyzacji, wyprodukowany po 1.01.2017 musi być zasilany czynnikiem chłodzącym R1234yf.
R134a vs. R1234yf
W zasadzie dla użytkownika pojazdu nie ma znaczenia w który z czynników jest wyposażony układ klimatyzacji. Oba czynniki mają podobne właściwości, a efektywność chłodzenia jest bardzo zbliżona. Podstawową różnicą miedzy R134a a R1234yf jest temperatura samozapłonu. W przypadku R134a wynosi ona 770 stopni Celsjusza. Z uwagi na wysoką temperaturę samozapłonu gaz R134a jest uważany za niepalny. W przypadku czynnika R1234yf temperatura samozapłonu wynosi 405 stopni Celsjusza. Do obsługi systemu z czynnikiem R1234yf wymagana jest inna maszyna, głownie przez temperaturę samozapłonu gazu R1234yf.
Kiedy serwisować układ klimatyzacji?
W zasadzie przegląd układu klimatyzacji powinien odbywać się raz w roku. Pomijając samoistny
ubytek czynnika chłodzącego wynoszący od 10%-15% w skali roku, musimy pamiętać o wilgoci która sprzyja rozwojowi grzybów i pleśni. Ważne żeby przy przeglądzie klimatyzacji technik zwrócił uwagę na ilość oleju w systemie. Olej ma za zadanie smarowanie sprężarki klimatyzacji, w przypadku gdy jest go zbyt mało urządzenie to może ulec awarii – a naprawa bądź wymiana kompresora klimatyzacji bywa kosztowna. Ważnym elementem jest ozonowanie układu klimatyzacji. Proces ten eliminuje wszelkie grzyby i pleśnie z układu oraz niweluje specyficzny zapach podczas działania klimatyzacji w samochodzie. Przy ozonowaniu wnętrza pojazdu należy pamiętać o wymianie filtra kabinowego. Polecamy filtry węglowe oraz grzybobójcze.
Cennik obsługi klimatyzacji (czynnik R134a)
Sprawdzenie szczelności układu klimatyzacji uzupełnienie czynnika (do 500g), ozonowanie układu: 250 zł
Czynnik R134a – 100g: 30 zł
Ozonowanie/dezynfekcja układu klimatyzacji i wnętrza pojazdu: 50 zł
Sprawdzenie szczelności pustego układu klimatyzacji: 90 zł
*wszystkie podane ceny są cenami brutto i zawierają podatek VAT w wysokości 23%